Branding to jedno z często używanych pojęć przez marketerów. Świadomość marki to jeden z elementów, o które powinieneś zadbać jako przedsiębiorca, by odnieść sukces w Twojej branży. Musisz stać się rozpoznawalny, by inni o Tobie mówili i polecali Twoje usługi. Sprawdź, jak tego dokonać i przekonaj się, dlaczego Twoja marka tego potrzebuje.
Dobrze przemyślany branding wyniesie Twoją firmę na piedestał. Twoje logo lub slogan zakorzeni się w umyśle odbiorców i trafisz do ich top of mind. Jest to lista marek, które od razu przychodzą na myśl konsumentom, gdy usłyszą konkretne hasło. Niezależnie od tego, czym się zajmujesz, musisz zrobić wszystko, by odbiorcy się z Tobą identyfikowali i wybierali Twoją ofertę w każdej sytuacji.
Co to jest brand?
Brand to oferta, która pozwala Ci się wyróżnić na rynku. Może to być produkt lub usługa, które wzbudzają w potencjalnych klientach emocje. Kolorystyka, hasła reklamowe, wizualizacje muszą być wartościowe dla klientów, a przede wszystkim charakterystyczne. Czasem wystarczy kilka dźwięków lub jeden znak, za pomocą których odbiorcy mogą błyskawicznie zidentyfikować markę. Do tego powinieneś dążyć.
Czym tak naprawdę jest branding?
Branding to działania marketingowe, których celem jest kreowanie wizerunku marki oraz zwiększanie jej rozpoznawalności. Wszystkie działania muszą być ze sobą spójne, by wzbudzić zaufanie w konsumentach. To jedyny sposób, by przekonać do siebie grupę docelową. Musisz zdać sobie sprawę, że budowanie silnej pozycji na rynku to proces.
Podobnie jak w życiu prywatnym, tak i w biznesie wszystko wymaga czasu. Zatem uzbrój się w cierpliwość, przemyśl kilka razy każdą decyzję, a potem działaj. Nie rób niczego pod wpływem emocji, bo w ten sposób możesz zaszkodzić Twojej marce. Jeden błąd może Cię przekreślić w oczach konsumentów i usunąć Cię na zawsze z pola walki. Wyznam Ci jedną podstawową prawdę: BRANDING BAZUJE WYŁĄCZNIE NA PRAWDZIE. Nie wszyscy muszą Cię uwielbiać, ale każdy powinien docenić Twoją szczerość. To klucz do sukcesu.
Wiele znanych i cenionych marek zniknęło z rynku, ponieważ stracili zaufanie i wiarygodność. Niektórzy przedsiębiorcy zdecydowali się na rebranding, by wykorzystać swój potencjał. Takie posunięcie wiązało się ze znacznymi kosztami, a także koniecznością usunięcia w całkowity cień. Przez dłuższy okres przedsiębiorstwo generowało straty nim znowu wyszło na prostą.
Spersonalizuj Twoją markę
Kreację marki możesz porównać do kształtowania tożsamości człowieka, począwszy od momentu narodzin, aż do śmierci. Jako ludzie różnimy się między sobą wyglądem, stylem ubierania, systemem wartości… Charakterystyka każdego z nas jest inna. Podobnie jest z marką. Każda ma swoją nazwę, co innego ją wyróżnia, w inny sposób komunikuje się z odbiorcami. Czasem odnoszą sukces, a czasem druzgocącą porażkę.
Warto wykorzystać tu przykład dwóch brandów: Pepsi i Coca-Coli. Jeden napój kojarzy się z zimą, drugi z latem. Każdy z nich ma swoich zwolenników oraz przeciwników. Wywołują odmienne emocje. Co ciekawe, smakują identycznie. Nie zgadzasz się z tym stwierdzeniem? Wiele osób też nie.
Badacze przeprowadzili test pośród osób, które wybierają tylko Pepsi i tych, którzy piją tylko Coca-Colę. Naczynia były pozbawione etykiet. Wydaje się, że to nie powinno stanowić żadnej przeszkody dla miłośników gazowanych napojów, a jednak. Po skosztowaniu trudno im było wskazać, co znajduje się w której szklance. Smak był identyczny.
Co prawda, ich skład różni się nieznacznie, ale wychwycenie tej różnicy okazuje się niemożliwe dla naszych kubków smakowych. Jaki z tego morał płynie dla Ciebie? Konsumenci podejmują decyzję zakupową pod wpływem emocji. Wybierają ten produkt, z którym lepiej się identyfikują. Musisz nadać Twojej marce ludzkie cechy.
Podsumowanie: Co to jest branding i dlaczego Twoja marka go potrzebuje
Branding zwiększa rozpoznawalność marki wśród grupy docelowej. By wzmocnić przekaz i wywołać określone emocje wykorzystuje się m.in.:
- logo,
- nazwę,
- księgę znaków,
- slogan reklamowy,
- promocyjne materiały firmowe.
Wszystkie te elementy są ze sobą spójne. W przypadku dużych brandów kładzie się również nacisk na to, by sklepy, salony czy biura wyglądały identycznie. Często pracownicy otrzymują specjalne ubranie, które dopełnia całości. Dzięki temu brand wyróżnia się w każdej sytuacji.
Jeśli aspirujesz rangi najbardziej rozpoznawalnych firm w branży, skorzystaj z pomocy specjalistów. Przygotuj szczegółowy brief do agencji, która zaprojektuje niezbędne materiały i dostosuje Twoją stronę internetową do identyfikacji wizualnej marki. W ten sposób zyskasz uznanie w oczach konsumentów, a w przyszłości osiągniesz większe dochody ze sprzedaży.
Pamiętaj również o wartościach. Z czym chcesz się kojarzyć konsumentom? Co chcesz im zaoferować? Dostosuj przekaz do Twojej branży. Wykorzystaj swoją wyobraźnię i poproś o pomoc inne osoby. Zapytaj ich o to, z czym kojarzy się im Twoja marka. Być może uzyskasz kilka takich samych odpowiedzi.